واحد EDO
کمیته توانمند سازي اساتید
- توضیحات
- تاریخ ایجاد در 16 دی 1397
- آخرین به روز رسانی در 18 آذر 1398
- منتشر شده در 16 دی 1397
- بازدید: 1867
مسئول کمیته: اكرم اصلاني
اعضاي كميته: محبوبه قابل، سمیرا بشیریان، زهرا حميدي
مقدمه و هدف
زندگی انسان در طول تاریخ و از لحظه تولد تا پایان حیات با فراگیری و آموزش سپری میشود. انسان آموزش را نوعی سرمایهگذاری و تجهیز شدن برای ماندن در عرصه زندگی میداند. آموزش و بهسازی نیروی انسانی مجموعه کنشهای هدفمند و از پیش اندیشیده و طرحریزیشده است که با هدف افزایش رفاه و اثربخشی فرد و سازمان بهطور مداوم و نظاممند به بهبود و ارتقـاء سطح دانش، مهارتها و نگرشها معطوف بوده و به بهبود عملکرد شغلی حال و آینده کارکنان میپردازد. لذا آموزش نیروی انسانی میبایست هدفمند، طرحریزیشده و دارای یک برنامه از پیش تعیین شده باشد. توانمندی اعضای هیئتعلمی میتواند مستقیماً بر عملکرد آموزش عالی تأثیرگذار باشد.
یکی از مهمترین اهداف کمیته توانمندسازی اساتید ایجاد و ارتقاء قابلیتها و تقویت توانمندیهای اعضاء هیئتعلمی دانشگاه در راستای ارتقای کیفیت آموزش و تدریس است. پیشنیاز هر برنامه عملکردي، وجود برنامـه اسـتراتژیـک و تعیـین رسـالت و چشمانداز سازمان است.
چشمانداز "VISION"
کمیته توانمندسازی اساتید دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد بجنورد، آرزو دارد در فضایی سرشار از خلاقیت و نوآوری بـا بهرهگیری از فنآوریهای نوین آموزشی و دعوت از اساتید مجرب و با اسـتفاده از مشـارکت اعضـاي هیئتعلمی، کارکنـان و دانشـجویان، بـا ایجـاد تحـولاتی، در طی یک سال آینده بتواند کمیت و کیفیت کارگاهها را افزایش دهد.
مأموریت "MISSON"
کمیته توانمندسازی اساتید بر آن است تا با بهرهگیری از پیشرفتهای علمی روز درزمینهٔ فرآیندهای یاددهی و یادگیری، روشهای آموزشی نوین را در حیطه علوم پزشکی بکار گرفته و اساتید و دانشجویان را با این روشها آشنا سازد. ایجاد فرصتهای آموزشی مناسب و مهیا نمودن منابع و محیطهای آموزشی مرتبط با آموزش پزشکی از دیگر وظایف این گروه خواهد بود.
اهداف کمیته توانمندسازی اساتید (EDC)
فعالیت |
جزئیات فعالیت |
نیازسنجي آموزشي اعضای هیئتعلمی |
- نیازسنجی سالیانه از گروههای آموزشی - نیازسنجی آموزشي جامع در قالب طرح تحقیقاتي - ایجاد بانک اطلاعاتی از اساتید درزمینهٔ نیازها و توانمندیهای آنان در برگزاری کارگاه |
فعالسازی كمیته توانمندسازي |
-تشکیل جلسات کمیته توانمندسازی اساتید حداقل 2 بار در سال و پیگیری مصوبات جلسه |
برنامهریزی، اجرا و ارزشیابي برنامههای آموزشي حضوري و غیرحضوری ویژه اساتید |
- راهاندازی سامانه آموزش مجازی اساتید - برگزاري برنامه آموزشی در طول سال - ارزشیابی تمامی کارگاههای برگزارشده - تهیه بستهها و پمفلتهاي آموزش |
برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه دانشجویان حداقل 1 مورد سالیانه |
نیازسنجی از دانشجویان در مورد کارگاههای موردنیاز برنامهریزی جهت تأمین مدرس و برگزاری کارگاه |
جدول SWOT
تحلیل محیط داخلی (نقاط قوت S ( |
تحلیل محیط داخلی (نقاط ضعف W) |
وجود جو صمیمی بین همکاران و مسئولین محیط فیزیکی مناسب قرار داشتن در مجاورت دانشکدههای دانشگاه توانمندي اعضاء هیئتعلمی وجود باور کار تیمی و انجام آن وجود مرکز مهارتهای بالینی توجه به توانمندسازي کارشناسان وجود تفکر مثبت در رابطه با فعالسازی کمیتهها داشـتن سـالن اجتماعـات مناسـب بـراي برگـزاري جلسات و کارگاهها |
عدم انعکاس مناسب اقدامات انجامشده در کمیته در سطوح گسترده کمبود کارشناس داراي پست رسمی ناکافی بودن عناوین و تعداد کتب کتابخانه فعال نبودن نشریه مرتبط با فعالیت کمیته محدودیت بهکارگیری اساتید مجرب خارج از دانشگاه به علت مشکلات مالی
|
تحلیل محیط خارجی (فرصتها O ( |
تحلیل محیط خارجی (تهدیدها T( |
امکـان ارتبـاط نزدیـک و بـدون واسطه کمیته توانمندسازی اساتید بـا معاونت آموزشی و مدیریتهای مربوطه نگرش مثبت مدیریت پژوهشی نسبت به کمیته توانمندسازی اساتید وجود دانشجویان علاقهمند و مستعد در امر آموزش وجود زمینه رقابت با سایر بخشهای دانشگاه وجود تفکر استراتژیک در دانشگاه
|
عدم پرداخـت بهموقع حقالزحمه اساتید مدعو نداشتن اعتبارات مستقل عدم وجود جو رقابتی با سایر دانشگاهها حمایت ناکافی از سوی دانشگاه از برنامههای کمیته به لحاظ مشکلات مالی |
عملكرد كميته توانمند سازي اساتيد
ردیف |
عنوان |
شناسه |
تاريخ |
مدیر دوره |
1 |
آشنايي با نحوه نگارش طرح درس |
77737 |
14/11/ 1394 |
حمیدی |
2 |
طراحی سوالات چند گزینه ای (MCQ) |
77742 |
9/03/ 1395 |
حصاری مقدم |
3 |
آزمون بالینی ساختاردارعینی(OSCE) |
77743 |
10/03/1395 |
حمیدی |
4 |
گزارش نويسي |
11108 |
18/09/1395 |
حصاری مقدم |
5 |
مقاله نویسی فارسی |
3103 |
11 /9 /96 |
حمیدی |
6 |
جستجوی منابع الکترونیک |
77735 |
12/9/96 |
حمیدی |
7 |
روش تحقیق پیشرفته |
3116 |
13/9/96 |
حصاری مقدم |
8 |
آشنایی با نرم افزار SPSS مقدماتی |
3108 |
14/9/96 |
حصاری مقدم |
9 |
آشنایی با نرم افزار SPSS پیشرفته |
3109 |
15/9/96 |
حمیدی |
|
آشنایی با آیین نامه های آموزشی |
1115 |
11/10/97 12/10/97 |
اصلانی |
11 |
احياء قلبي ريوي بالغين و اطفال |
9042 |
|
اصلاني |
12 |
كارگاه مقدماتي روش تحقيق براي دانشجويان |
|
14/2/1398 |
جاجونديان |
آئین نامه تشکیل کمیته توانمندسازی اساتید
پرسشنامه نیازسنجی آموزشی توانمندسازی اساتید
1-بخشنامه نحوه اجرای کارگاه های آموزشی مندرج درسرفصل جدید
فرمت برگزاري کارگاه های علمي دانشجویان
در شروع سال تحصيلي 99-98، به منظور نياز سنجي و اولويت دهي برگزاري كارگاه هاي آموزشي، در قالب پروپوزال، طرح اجرايي و نتايج بررسي و تحليل شد.به منظور بهره وري بيشتر و در راستاي ارتقاء كيفيت آموزش، كارگاه روشهاي نوين ارزشيابي و كارگاه تنظيم طرح درس براي اساتيد حق التدريس در اولويت نيمسال اول، برگزار خواهد شد.