آئين نامه هاي آموزشي
فصل چهارم: نظام درسي
- توضیحات
- تاریخ ایجاد در 16 فروردين 1396
- آخرین به روز رسانی در 16 فروردين 1396
- منتشر شده در 16 فروردين 1396
- بازدید: 408
ماده 12: هر درس ، بخش مستقلی از برنامه آموزشی است که در یک موضوع مشخص و برای هر نیمسال تحصیلی ارائه می شود.
ماده 13: دروس دوره دانشگاهی از لحاظ محتوی به دروس عمومی پایه، اصلی و تخصصی تقسیم می شود.
1-13: دروس عمومی، به منظور توسعه اطلاعات و معلومات عمومی دانشجویان عرضه می شود.گذراندن این دروس برای عموم دانشجویان الزامی است.
2-13: دروس پایه به منظور تقویت بنیه علمی و ایجاد زمینه مناسب برای پذیرش دروس اصلی و تخصصی ارائه می شود.
3-13: دروس اصلی، اساس و مبنای دروس تخصصی رشته را تشکیل می دهد.
4-13: دروس تخصصی،به منظور افزایش توان علمی و عملی دانشجو در رشته مربوط تدریس می گردد.
ماده 14: هر درس از نظر ارتباط با درس یا دروس دیگر به دو صورت وابسته و مستقل تقسیم می شود.
1-14: درس مستقل درسی است که انتخاب آن منوط به گذراندن درس دیگری نیست.
2-14: درس وابسته:درسی است که انتخاب آن بادرس یا دروس دیگری ملازمه دارد.دروس وابسته به دروس پیشنیاز و دروس همنیاز تقسیم می شود.
3-14: درس پیشنیاز: درسی است که درک مطالب آن برای یادگیری درس یا دروس دیگری که وابسته آن نامیده می شود ملازمه دارد و باید قبل از آن درس یا دروس ارائه گردد.
4-14 : دروس همنیاز:دروسی هستند که باید با هم در یک نیمسال یا دوره تابستان ارائه گردند.
ماده 15: درس از جنبه انتخاب،به الزامی و انتخابی تقسیم می شود.
1-15: درس الزامی درسی است که گذراندن آن در طول دوره برای دانشجو اجباری است و با دروس دیگر قابل تعویض نمی باشد.
2-15: درس انتخابی درسی است که دانشجو به اختیار خود از بین دروس مربوط انتخاب می کند.
ماده 16: درس از لحاظ نحوه تدریس به نظری،عملی و نظری - عملی تقسیم می شود.
1-16: درس نظری حاوی مجموعه ای از دانش هاست که به صورت خطابه، کنفرانس،سمینار و بحث و گفتگو تعلیم داده می شود.
2-16: درس عملی حاوی مجموعه مهات هایی است که انتقال آنها محتاج به تمرین،عملیات کارگاهی آزمایشگاهی،بیمارستانی و صحرایی است.
3-16:درس نظری-عملی مجموع دانش ها و مهارت هایی است که به هر دو صورت فوق توأماً تدریس می شود.
ماره 17: در تمامی واحد های دانشگاهی برای یک رشته معین، برنامه درسی مصوب یکسانی به اجرا گذاشته می شود.